Keresés ebben a blogban

2011. október 2., vasárnap

Dobostorta-az első!

Nos,elérkezett ez a nap is...A héten megalkottam életem első Dobostortáját.Az előzményeket feltétlenül olvassátok el a tegnapi bejegyzésemnél!Ennek ismeretében olvassatok most tovább!
Nagyon szépen köszönöm minden kedves blogtársam kedves reagálását,s megjegyzését,jó tanácsokat,melyek nagyon hasznosak. Nagy öröm számomra,hogy ennyi kedves emberre számíthatok,blogos barátaim lettetek!Nem tudom van-e ilyen kifejezés,de ha eddig nem volt,akkor mától van:)

Szóval elérkezett hát az idő,hogy lerántsam a leplet,s összeszedtem minden bátorságomat és a tűrhető fotókat összeszedtem nektek.A Dobostorta feladta a leckét rendesen.Sikerem volt,nem is kicsi,és a tegnapi elégedetlenségem kicsit javult,de sosem lesz már az igazi!Bezzeg ha majd újra Dobost sütök,biztosan szebb lesz!Nem adom fel!:)

A megpróbáltatásaimról tehát  a tegnapi bejegyzésemben olvashattok! Mindenképp olvassa el mindenki,aki még nem látta.
Dobostortához az fogjon hozzá,aki kellőképpen merész(hozzám hasonlóan),sok ideje van és jól áll tojás ügyileg!Én sok éves sütési tapasztalattal rendelkezem már,de egy kicsit megfogott ez az egész.

holnap leszek 32 éves:)
Dobostorta 


Hát íme a Dobostortám-életem első Dobosa,amely külsejére nem vagyok büszke,de az ízére nagyon is!

A piskótákat a www.desszert.eu oldalról vettem át, a krémet pedig innen: www.macikonyha.com .

A piskótákat péntek este fél 6-tól fél 10ig sütöttem,úgy,hogy  az első égetett cukros piskótával annyira nem voltam elégedett,hogy új lapot kellett sütnöm és amiatt is elhúzódott,hogy itt kérem szépen minden lapot külön kell sütni és minden lap után elmosogattam a keverőtálat. 

A Dobostorta hungarikum,megalkotója Dobos C. József ( 1847-1924) híres pesti cukrászmester volt. Amikor 1884-ben elkészítette a róla elnevezett édességet,célja az volt,hogy olyan tortát készítsen,amely a kor kissé elmaradott hűtési technikái mellett is hosszú ideig fogyasztható és élvezhető marad. 

Dobostorta

Piskóták:

6 darab piskótakarikát sütünk: 
Hozzávalók 1 db piskótakarikához:

1 db tojássárgája
1db tojásfehérje
20g cukor
30g liszt
csipet só

Egy sütőpapírra tortaforma alja segítségével egy kört rajzoltam. A piskótához a tojásfehérjét csipet sóval és lassan adagolt cukorral kemény habbá vertem. Ezután lazán belekevertem a sárgáját és hosszá szitáltam a lisztet.Lazán kevertem el és a masszát próbáltam egyenletes körré egyengetni a sütőpapíron.De nem lett egyforma mindenhol.Előmelegített sütőben( 200fok) majdnem 10perc alatt kisütöttem.És így egymás után összesen 6 db lapot sütöttem. Ha nem lett egyforma minden lap,ollóval megpróbáltam szabályos egyforma körökké vágni azokat.
Egy éjszakát pihentek.
Az egyik szebb lapot pizzavágóval megpróbáltam 12 egyenlő szeletre vágni,többé-kevésbé sikerült is. Olvasztott cukort csurgattam rá (15dkg) és vajazott tortakiszedővel egyengettem szét a piskótán.De folyt a vágások közé is és nem lehettem nagyon gyors,mert amikor elvágtam,közben már néhol megtört a cukormáz.Ekkorra már elfogyott minden erőm,s mikor ránéztem az órára elegem lett mindenből.Olyan lett,amilyen.Elkezdődött a katasztrófális hangulat...

Másnap hozzáláttam a krémhez:
Ebből dupla adagot készítettem,mert gondoltam jó lesz majd dekorálni és falatozni belőle.

Krém hozzávalók: gőzölt/főzött krém

8 egész tojás
40 dkg cukor
4 cs. vaníliás cukor
20 dkg étcsoki (én 56%-osat használtam)
4 ek kakaópor
40 dkg vaj (Meggle)
1 kupica rum (de nem aroma!)

Egy fém üstben (fémtál) gőz felett megolvasztottam a csokit és félretettem. Egy nagyobb fémüstbe beleütöttem a tojásokat (egyenként először pohárba ,hogy ellenőrizzem nem-e rossz valamelyik). A tojásokhoz adtam a a kétféle cukrot és gőz felett kikevertem a tojáskrémet,vagyis  a Dobos krém alapját. Én jól felvertem,szépen megnövekedett és szép sárga lett,besűrűsödött.(Itt ronthattam el valamit???? )
Úgy gondoltam minden ok.Ezután azt írta a recept,hogy vegyem le a tűzről,így hűt levettem. belekevertem az olvasztott csokit,a kakaóport és a rumot,majd lehűtöttem hideg kövön. Közben néhányszor megkavargattam.
Amikor kihűlt,hozzákevertem a szoba-hőmérsékletű vajat és így elkészült a krém.betettem a hűtőbe fél órára.
Nekem így is hígnak tűnt,de megkentem vele  a lapokat.Csillagcsöves nyomózsákomba is töltöttem,hogy díszítsem a torta tetejét,de már folyt erre-arra.Nem akartam elhinni. Nagy nehezen ráhelyeztem a cukormázas Dobos tetőket és középre egy cukormázas szívet,amit még gyorsan reggel rögtönöztem az előzőleg nem sikerült Dobos tetőkből.
Fotóztam és megírtam a tegnapi bejegyzést.Délután észrevettem,hogy a maradék krém egyre keményebb a hűtőben,gyorsan kitaláltam,hogy akkor szépítsük,amit lehet,s így egy kissé túldíszített,barokkos külsőt adtam  a tortának. De gyorsan kellett díszítenem,mert már ez is elkezdett folyni.Nem is lett valami szép:(
A torta oldalán durvára őrölt mandulával díszítettem.
Tegnap óta -az éjszakát kivéve-fél óránként benéztem a tortára,annyira Dobos-lázban égtem.Már azt gondoltam,hogy nem vagyok normális.Alig vártam,hogy ma felvágjuk és megnézzem,hogy belül rendben van-e minden.Nos,rendben volt és isteni íze lett! Mindenki nagyon meg volt elégedve!
A délután jól telt,vidáman és kicsit őrülten!

A fotókhoz jó szórakozást kívánok!

Azért remélem legközelebb szebbet alkotok!

a végleges forma-elmegy....de a krém akkor is hígabb a vártnál


egy szelet mennyország 





























































13 megjegyzés:

  1. Kriszta! Boldog Szülinapot!
    A dobos nagyon csinos lett, és biztosan az íze is isteni, ha mégsem vagy a recepttel megelégedve, akkor nézz be Kiskukta blogjába, vagy Mohakonyhához.
    További jó alkotást!
    ica

    VálaszTörlés
  2. Kedves Kriszta!!!Nagyon sok sok Boldog Szülinapot kívánok !!! édes legyen a életed minta dobos torta :-) és mindig Boldog legyél a kedves családoddal :-) szuperül nézet ki a torta és tuti nagyon finom is volt! Legyen csodálatos a napod :-)
    Ildi :-)

    VálaszTörlés
  3. Tudtam én, hogy nem lett ez olyan szörnyű, sőt nagyon szépen megdíszítetted, és el is fogyott ahogy látom! Nagyon csinos vagy a fotón, valamit igen jól csinálsz, hogy ennyi finomság mellett is ilyen karcsú vagy! :D Az ebédet is szívesen megkóstoltam volna, olyan jól néz ki!!:)
    A húgod kisfia pedig tündér aranyos!! :)

    VálaszTörlés
  4. Istenke éltessen nagyon sokáig, boldog szülinapot! A beharangozott dobostortád nagyon jól néz ki és nem úgy ahogy leírtad! Guszta és finom is volt biztos! Lehet hogy nagyon görcsöltél hogy nagyon szépet akartál, de hidd el nagyon jól néz ki! Szép ajándékokat kaptál használd egészséggel!

    VálaszTörlés
  5. Szia!

    Azért egy kicsit felfújtad ezt a dobos dolgot, mert egyáltalán nem lett olyan szörnyű mint ahogy előadtad ;)
    Még egy jó tanács (és ezen most lehet, hogy sokan szörnyülködni fognak): nem kell elmosogatni az edényt, ha pár perc múlva ugyanazt folytatod benne. Ezzel elég sok időt megspórolsz.
    A többit meg már mondtam korábban :)

    VálaszTörlés
  6. Kedves Kriszta, boldog születésnapot!!
    Szerintem bátor voltál és kitartó/átment éjszakába a dolog/, már én is csináltam ilyet,hogy átnyúlt éjszakába a torta készítés.
    Nagyon klassz lett a tortád, szerintem klasszul megoldottad a tető diszítést. Klasszak az ajándékaid, látszik mennyire szeretnek:):):)Gratulálok!!!

    VálaszTörlés
  7. Kriszta, Isten éltessen sokáig!:)
    A torta is és az ünnepelt is nagyon csinos:)

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm szépen a sok kedves Köszöntést!Igen,talán nagyobb volt a füstje,mint a lángja!:)De mégsem vagyok elégett teljesen.Amit tudtam szépítettem rajta.A következő szebb lesz!
    Gomba! Tudom én,hogy nem kell elmosogatni,de megadtam a módját rendesen!:)
    Igyekszem magam formában tartani,sok mozgás,torna,túra,futás néha,és rengeteg zöldség és gyümölcs.Általában áprilistól októberig nem eszem sütiket,desszertet, ilyenkor méregtelenítem magam tőlük.Van még pár hasznos praktikám,majd egyszer indítok egy posztot erről is.
    Igen,talán az egész jó jelző,hogy a torta csinos!Kicsit túldíszített:)

    VálaszTörlés
  9. Isten éltessen sokáig! :)
    A torta igazán szépséges.

    VálaszTörlés
  10. Húha, hogy lehet fél évig kibírni édesség nélkül, mondjuk aki szereti a gyümölcsöt annak előnye van, én azt is csak sütiben eszem. :( Azt a posztot várni fogom! :D

    VálaszTörlés
  11. Boldog születésnapot kívánok. Nagyon szép lett a tortád. Nagyon jól nézel ki, csinos vagy.

    VálaszTörlés
  12. Köszönöm! Bár úgy érezném magam,mint vasárnap,csupa láz vagyok vese vagy vesemedence gyulladásom van:(Alig élek:(

    VálaszTörlés