Keresés ebben a blogban

2011. december 29., csütörtök

Khachapuri, Falafel, Tzatziki-avagy népek ételeinek násza egy tányéron

Ma különleges és húsmentes ebédünk van.Több nemzet ételeit készítettem el. Valami isteni lett!
A Khachapuri Grúzia egyik nemzeti eledele: A recept innen való: Öt világrész vegetáriánus konyhája c. könyv.Ezt írják róla: Ez az,ami nem hiányozhat egyetlen grúz lakomáról sem. Nevezhetjük grúz stílusú gyors kajának is, bármikor útközben bekaphatunk egy khachapuri-t, vehetjük utcai árustól, vagy beugorhatunk érte egy büfébe. Lehet kerek, szögletes vagy csónak alakú, többféle méretű, készülhet élesztős  vagy leveles tésztából. Létezik olyan változata is, amelyben sajt és egy remegő, lágy tojás van, olvasztott vajjal megcsepegtetve.
Az itt közölt receptet főleg otthon készítik.Inkább lepény,mint kenyér, könnyű elkészíteni, és igazán mesés!Eredetileg grúz sajt kellene bele a feta mellé,a szerző pedig goudát használt,így én is.Tegnap vettem friss fetát, olyan kimérőset,valódit-bár a legvalódibb akkor lenne,ha görögtől vettem volna,de azért ez a valódi-magyar által készített-feta is nagyszerű!:)

A Falafel évek óta nagy kedvencem, egyszerűen imádom.Ezen recept alapján készítettem: Izraelikonyha
Egy kis falafel történelem azoknak,akik még nem ettek:

falafel (arabul فلافل) hagyományosan csicseriborsóból készülő golyó vagy fasírt. 
A falafel a Közel-Keletről ered, de mára az egész világon népszerű és elterjedt. 
Része az utcai ételárusítás kultúrájának, illetve egyre több gyorsétteremlánc kínálatában is szerepel. 
Általában hummusszal és zöldségekkel szolgálják fel pitában, de gyakran készítenek 
belőle szendvicseket is, illetve más köret mellé is sokan fogyasztják.
Általánosan elfogadott, hogy falafelt először Egyiptomban készítettek,
 ahol ma is طعمية (ta'amiya) néven ismerik. Emellett Izrael egyik nemzeti ételének is tartják,
 a vallási böjtök miatt. A böjtök idején az egyiptomi koptok a húsételek
 helyettesítésére használták a lóbabból készült ételt, a vegetariánus étrendben 
pedig ma is komoly szerepe van.


A fő összetevő általában a csicseriborsó, de előfordul, hogy sárgaborsót, 
szójababot, lóbabot vagy ezek keverékét használják. A csicseriborsót nem főzik ki,
 hanem hosszú időre beáztatják. Hagymával és fokhagymával együtt ledarálják,
 golyókat formáznak belőle, majd bő olajban kisütik. Zöldségekkel szolgálják fel,
 általában pitában. Fűszerezéséhez előszeretettel használnak római köményt és koriandert.


A görög Tzatzikit pedig szintén nagyon szeretem, a receptje már fent van,de most is leírom,hogy ne kelljen keresni.


Khachapuri és Falafel Tzatzikivel

Khachapuri:

- 27 dkg fehér kenyérliszt ( én lisztmixet használtam)
- 2 tojás
- 15 dkg hideg vaj
- 1 kiskanál só
- 4 evőkanál natúr joghurt
- 20 dkg feta sajt összenyomva
- 40 dkg gouda sajt
- 1 egész tojás
- 2 tojássárgája a kenéshez

A hideg vajat felkockázzuk és a liszttel kézzel elmorzsoljuk.Hozzáadjuk a 2 egész tojást,a joghurtot, a sót és jól összegyúrjuk.Folpackba csomagolva 1 órán át a hűtőben pihentetjük.A sütőt előmelegítjük és egy cakkos szélű kerek porcelántálat vajjal vastagon kikenünk és kicsit belisztezünk.A tésztából 2 egyforma részt vágunk és kerek lappá nyújtjuk mindkettőt.Az egyik lapot a kivajazott tálba helyezzük úgy,hogy szélei legyenek.A tésztára jön a töltelék.Ehhez a szétnyomott fetára reszeljük a goudát és 1 egész tojással jól elkeverjük.A masszát a tésztára kenjük egyenletesen és a másik tésztalappal befedjük. Az alsó és felső tésztalap végeit együtt felhajtjuk és a széleket összenyomjuk. A tojások sárgájával bekenjük és kicsit megszurkáljuk a tetejét. 45 perc alatt készre sütjük ,majd felszeletelve forrón tálaljuk.

Falafel:

Hozzávalók:
-2 pohár csicseriborsó (humusz) kb. 12 órás áztatás után
-5 gerezd fokhagyma összetörve
-2 csapott kiskanál szódabikarbóna
-1/3 pohár apróra vágott petrezselyem
-1/2 pohár apróra vágott koriander-én szárítottat használtam
-1/2 kis hagyma felaprítva
-1 púpos evőkanál szezámmag 
-1 kiskanál római kömény
-1 kiskanál paprika
-só 
-bors
-olívaolaj a sütéshez
Saját ötlet: csicseriborsóliszt-ebbe forgattam a gombócokat sütés előtt.

Leöblítjük és leszűrjük a csicseriborsót, és húsdarálóban ( én robotgép darálójába tettem)összetörjük a fokhagymával, a hagymával, a petrezselyemmel és a korianderrel együtt.
Beletesszük egy tálba, hozzáadjuk a többi hozzávalót (fűszerek, szezámmag) és jól összekeverjük. 
Lefedjük és félretesszük (a legjobb a hűtőben) egy fél, vagy egy órára.
Felmelegítjük az olajat a mély-sütéshez (legyen meleg, de de forrjon).
Hozzáadjuk a szódabikarbónát és jól összekeverjük.-én ezt kifelejtettem-de nem is hiányzott belőle,sőt!
Kis falafel gombóckákat körgetünk a tenyerünkben ,beforgatjuk a csicseriborsólisztbe és addig sütjük mindkét oldalán amíg barna, falafel-színt nem kapunk.


Tzatziki

Hozzávalók:

- uborka-pl. kígyóuborka lereszelve
- áttört fokhagyma
- só
- bors
- 1 citrom leve
- 1 ek. olívaolaj
- natúr joghurt

Az egészet ízlés szerinti mennyiségben szoktam összekeverni és lehűtöm.Néha fetát is adok hozzá.





Jó étvágyat ehhez az Isteni ételkavalkádhoz!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése